Economie

România crede că va putea construi uzinele de lichefiere a gazului cu bani europeni şi că va putea aduce gaz caspic în Europa mai repede decât South Stream

România a reuşit să-şi facă suficiente conexiuni pentru a putea participa în viitor la jocurile din regiunea Mării Caspice

România a reuşit să-şi facă suficiente conexiuni pentru a putea participa în viitor la jocurile din regiunea Mării Caspice şi este singura ţară din Uniunea Europeană care a semnat un parteneriat strategic cu o ţară din zonă.

romanialibera.ro

Cât ne costă să aducem gaze naturale din Azerbaidjan

Proiectul AGRI, de transport al gazelor naturale din Azerbaidjan prin Georgia către România, ar putea costa circa 4,5 miliarde euro, la o capacitate de până în opt miliarde metri cubi de gaze naturale.

Statele participante la proiect s-au angajat astăzi să coopereze pentru urgentarea pregătirii studiului de fezabilitate, astfel încât să fie încheiat până cel târziu la data de 1 aprilie 2012, cu scopul de a accelera finalizarea proiectului.

“Realizarea proiectului ar putea demara într-un an, doi de la finalizarea studiului de fezabilitate. Dacă proiectul va avea o capacitate de 3 miliarde mc de gaze, ar putea costa 2,2 miliarde euro. La o capacitate cuprinsă între 4 şi 8 miliarde mc, ar putea costa 4 – 4,5 miliarde euro”, a declarat, astăzi, ministrul Industriei şi Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev, citat de Agerpres.

El a participat astăzi la reuniunea interministerială organizată la București, referitoare la implementarea proiectului AGRI.

La întâlnire au participat ministrul Economiei din România, Ion Ariton, ministrul Industriei şi Energiei din Azerbaidjan, Natig Aliyev, ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, ministrul Dezvoltării Naţionale din Republica Ungară, Tamas Fellegi, alături de reprezentanţi ai companiilor partenere de profil ale proiectului – Romgaz, SOCAR, GOGC şi MVM.

Transport de gaze naturale lichefiate

Proiectul AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconector) presupune transportul gazelor naturale din zona Mării Caspice pe ruta Baku-Kulevi-portul Constanţa, apoi, prin conducta existentă Arad-Szeged (Ungaria), spre vestul Europei.

Astfel, gazele azere vor fi lichefiate în Kulevi şi apoi transportate în tancuri speciale prin Marea Neagră până la Constanţa, unde va avea loc un proces de delichefiere într-un terminal LNG.

Într-o primă fază, ar putea fi livrate între trei şi opt miliarde metri cubi, urmând să crească la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze.

Ungaria, cooptată în proiect

Compania care se va ocupa de realizarea proiectului – AGRI LNG Project Company – a fost înfiinţată în luna ianuarie 2011. Până la finele acestei luni, compania ungară MVM va fi cooptată ca cel de-al patrulea partener.

Potrivit directorului Direcţiei Petrol şi Gaze din Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Corneliu Condrea, preşedinte al Consiliului de Administraţie al companiei de proiect care trebuie să realizeze studiul de fezabilitate, firma care va realiza acest studiu ar putea fi desemnată până în luna septembrie 2011.

Pentru realizarea studiului de fezabilitate, compania de proiect va aplica la Comisia Europeană pentru obţinerea unui grant.

Interes și din partea altor state

Ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, a declarat, vineri, că pentru dezvoltarea proiectului există interes şi din partea altor state din regiune, lucru care reprezintă dovada faptului că AGRI este “un proiect viabil, oportun şi, mai ales, realizabil”.

“Rămâne să vedem cum rezolvăm o serie de probleme tehnice legate de constituirea terminalului de gaze naturale lichefiate de la Constanţa, dar avem deja, pe tot traseul, porţiuni de infrastructură construite, incluzând aici interconectorul Arad-Szeged. Georgia, de asemenea, mai are o parte de construcţie pe propria ei infrastructură, deci bugetul acestui proiect nu este deloc disproporţionat şi suntem hotărâţi să parcurgem cât de rapid posibil paşii spre implementarea lui”, a mai afirmat Baconschi.

În opinia unor analiști internaționali, proiectul AGRI deranjează Rusia şi Turcia, care îşi văd ameninţate poziţiile la nivel regional.

De asemenea, o problemă majoră în viziunea unor specialiști este cine va asigura securitatea transportului vapoarelor cu GNL de la vestul la estul Mării Negre.

evz.ro

 

Comentarii

Comenteaza aici

Despre autor

George Fedorovici

You are not authorized to see this part
Please, insert a valid App IDotherwise your plugin won't work.